Peter Maxsø & Heinrich Johansen

Peter Maxsø & Heinrich Johansen

onsdag den 7. april 2010

Motivation for millioner

af Peter Maxsø

Hvorfor leder du? Er det fordi du elsker at lede? Er det fordi du ikke kan lade være? Fordi andre har bedt dig om det? Er det fordi du gerne vil have prestige? Er det fordi du gerne vil tjene gode penge? Fordi du vil have magt? Fordi det ser godt ud på cv’et eller visitkortet?

Hvis selve grundlaget for at lede ikke er på plads, så er vi ude i ledelse ad hoc, og i værste fald et hverv, man skal løfte med megen frustration til følge for sig selv og ens omgivelser.

Den sande leder

Den sande leder gør det, fordi han eller hun holder af det, og er god til det. Ikke af egostiske årsager begrundet i forfængelighed, frygt eller anden følelsesmæssig ubalance. I stedet af en enkel og klar følelse af at kunne berige fællesskabet, og gøre en forskel for det omgivende samfund, hvadenten der er tale om familien, foreningen elller firmaet.

I så fald føles ledelse som et kald, som et talent, eller en forpligtelse af den gode slags. For det forpligter at have evnen til at gå forrest og vise vejen for andre. Det er lederne, der skaber retningen for os alle. Om det er på tribunerne i Parken søndag eftermiddag, i produktionshallen mandag morgen eller ved bestyrelsesmødet i boligforeningen tirsdag aften. Vi får retning og fremdrift af ledernes signaler. Derfor bør en leder som udgangspunkt også gøre sig det klart og tydeliggøre, hvorfor han eller hun leder. Så kan vi andre vide om vi kobler os på et egoistisk projekt, eller en tanke om at berige kollektivet.


Ledere der ønsker at lede for fællesskabets bedste er de sande ledere. De gemmer sig ikke, og luller sig ikke ind i en historie præget af fravær, utilgængelighed og travlhed. De ved at synergien mellem mennesker er betingelsen for at nå mere end blot middelmådige mål. Tænk på de lederskikkelser, du har haft respekt for og beundret gennem dit liv… Overvej hvilke kvaliteter du respekterer og beundrer dem for. Det er sjældent de ledere, der har plejet egne interesser og isoleret sig bag egoets ubalancerede følelser såsom angsten for at tabe anseelse og et fordrejet ideal om at skrabe indflydelse til sig. Det er snarere mennesker, der har haft øje for at få folk omkring sig til at trives. De har skabt samhørighed, forståelse på tværs, dynamik og ægte holdånd. Det er i de grupper, der opstår venskaber for livet, og i de grupper, at betingelserne for langsigtede og solide resultater opstår.

En ubalanceret leder kan sagtens skabe synlige resultater og effektivitet, men som oftest er resultaterne præget af at være kortsigtede, unuancerede og uden lidenskab. En leder, der leder fra hjertet og ud fra det fælles bedste, vil have lettere ved at indgå på lige fod med de mennesker, han eller hun leder. På den måde vil lederen også kunne praktisere en af de væsentligste præmisser for loyalitet og motivation; nemlig nærvær og indlevelse.

Opmærksomhed, ros og anerkendelse

Forestil dig en gruppe af medarbejdere, der gennem længere tid har efterspurgt ros og anerkendelse, og ved et afdelingsmøde oplever, at behovet bliver latterliggjort? Det skaber uoverskuelige økonomiske konsekvenser i form af manglende motivation og arbejdglæde med dalende effektivitet og stigende fravær til følge. Ved blot at anerkende behovet og efterlade et indtryk af at have set og hørt det, vil lederen i stedet kunne bidrage til det modsatte, og dermed spare sig selv, medarbejderne og organisationen for vedvarende problemer. Og det endda ganske gratis. Ved blot at træde ind i fællesskabet, tilsidesætte sine egne skjulte agendaer, og vise ansigt.

Vi taler ikke om overdreven eller omklamrende opmærksomhed og uhensigtsmæssig tilgængelighed. Vi taler om evnen til at se sine medarbejdere i øjnene i stedet for at stirre ind i en skærm eller lade blikket flakke forstyrret fra gulv til loft. Evnen til at huske sine medarbejderes navne og mærkedage. Evnen til at høre og se medarbejdernes behov. Ikke altid opfylde dem, men som det mindste anerkende dem. Det skaber motivation for millioner af kroner.

5 Gode råd

  1. Gør dig klart, hvorfor du leder. Tag dig tid til at tænke efter. Hvorfor blev du leder?
  2. Spørg folk, du stoler på, hvordan de opfatter dig som leder?
  3. Se på ledere du beundrer, og kortlæg, hvad der gør dem til gode ledere.
  4. Vær nærværende. Både hvad angår kropssprog, øjenkontakt og evnen til at lytte.
  5. Udvis opmærksomhed og anerkendelse. At blive set og hørt er et af de mest basale psykiske behov, vi har.
Læs også: Ole Fogh Kirkeby: ‘Det nye lederskab’, Diverse: ‘Systemisk Ledelse - Den refleksive praktiker’.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar